F.C.H.W Lunow
Lunow mag gezien worden als de fotografische chroniqueur van de episode waarin Ter Apel zich in de 20 er jaren ontwikkelde van veenkoloniaal dorp tot streekcentrum in de 50 er jaren. Zonder meer kan gesteld worden dat Lunow elke gebeurtenis fotografisch heeft vastgelegd die ook maar enigszins van betekenis was voor de ontwikkeling van Ter Apel. Zijn werkzaamheden besloegen drie gebieden: belangrijkste voor zijn broodwinning was de portretfotografie en daarmee was hij in de verre omgeving bekend. Welke oude(re) Ter Apelaar is niet "op portret" geweest bij Lunow ? Daarnaast accepteerde hij ook opdrachten voor het fotografisch vastleggen van belangrijke gebeurtenissen of opdrachten tot documentatie. Een derde, minder bekende, maar zeker niet minder interessante kant van Lunow was de picturale fotografie waarin zijn grote fotografische kwaliteiten naar voren kwamen. Sommige van zijn fotos zijn juweeltjes: een combinatie van een haarscherpe fotografische en compositorische blik en een uitmuntende beheersing van de donkere kamer techniek. Andere pagina's op deze website gaan over de gevonden glasnegatieven, over de techniek van Lunow, de documentatie van de restauratie van het Klooster en een overzicht van alle Lunow fotos op deze website. Klik op de groene text om naar die pagina's te gaan. |
F.C.H.W.Lunow was nazaat van een fotografengeslacht waarvan Chr F Lunow uit Haarlem een van de bekendste was.
foto met dank aan dhr Simon Boendermaker |
|||
In de Koningstraat is Lunow begonnen in het begin van de 20er jaren. Het bedrijf was in een gewoon woonhuis gevestigd, het dichtgemaakte venster links voor in de gevel geeft aan dat daar de donkere kamer moest zitten. De woning is later gesloopt doordat de Koningdwarsstraat in noordelijke richting werd doorgetrokken. | |||
Een van de eerste echte winkelpanden waar Lunow zich gevestigd had was aan de Hoofdstraat.. Links de textielwinkel van L.A.Bogaars en rechts de slagerij van de Jong | |||
Korte tijd heeft Lunow gezeten in het pand naast bakkerij Bos (de vroegere De Gruyter winkel). Na een verloren rechtszaak moest Lunow de winkel (met achterliggend atelier) overdragen aan Kerkhof en keerde Lunow terug naar zijn ouder plekje aan de Hoofdstraat.
foto met dank aan dhr Simon Boendermaker |
|||
Motorrijders worden “op portret gezet” alvorens zij vertrekken om deel te nemen aan vroeger befaamde Harzritten in Duitsland. | |||
Enkele voorbeelden van de wijze waarop Lunow de portretfotografie bedreef. | |||
Portret van de familie Goedkoop uit Valthermond. Zij reisden in de 30-er jaren naar de studio van Lunow omdat in hun eigen dorp geen fotograaf was.
met dank aan dhr. Fred Ootjers |
|||
Familieportret uit de 60-er jaren van de vorige eeuw. Vier generaties van
de familie Kemper zijn afgebeeld. Dhr Freek Kemper is het jongetje in
het midden. Hij herinnert zich dat in de fotostudio van Lunow een kat
was waardoor hij zich bepaald niet op zijn gemak voelde. De opstelling
van de personen is veel losser en doet veel minder denken aan een
statieportret dan de foto hierboven. De sepiatint wordt in die tijd al
lang niet meer toegepast.
met dank aan dhr. Freerk Luutjen Kemper uit Leens |
|||
Een "echte Lunow" werd altijd met de hand gesigneerd. Bij de wat grotere series werd een lettertang gebruikt zodat de naam Lunow onuitwisbaar in de foto zelf werd gedrukt. Het doet vermoeden dat de fotograaf -ondanks dat het vaak routineklussen waren- toch een grote eer in zijn werk schiep. | |||
"Het boekje van meester Jan Wester" waarin een
aantal schoolportretten van de hand van Lunow Klik hier om de inhoud te bekijken. |
|||
Een foto opdracht zoals een particulier die terugkreeg van de fotograaf. | |||
Een van de historisch belangrijke opdrachten die Lunow
verwierf was het fotografisch vastleggen van het oude klooster voordat het
werd gerestaureerd. De foto hiernaast dateert uit ongeveer 1930 en toont
een doorkijk vanuit de lekenkerk onder het oxaal door. In de verte is de
witgeschilderde preekstoel te zien.
|
|||
Vermoedelijk de opening van de Kloosterkerk na de
restauratie in 1932. Fotograaf Lunow beeldde vermoedelijk de volgende
personen af: de heren Buining, Beetsma, van der Werf, Schuringa,
Kuiper, Potze, Bergman, Achterbosch, Jansen, Kruizel en Schierbeek. De
man die het lint mag doorknippen is hoogstwaarschijnlijk burgemeester
Beins. |
|||
Een fraai voorbeeld van Lunows capaciteiten, de Hoofdstraat voor hotel Beckmann. Bijzonder fraai belichte avondopname kort na een sneeuwbui. Zeer knap donkere kamer werk. | |||
Waarschijnlijk was Lunow zo tevreden over het resultaat van de foto boven, dat hij de volgende dag naar hetzelfde plekje toog en bijgaande foto maakte, maar dan in tegengestelde richting. Inmiddels is de tram naar Emmen al langs geweest. | |||
Bijgaande getuigt van het scherpe oog dat Lunow had als het ging om het vastleggen van de sfeer. Heel knap is hier gespeeld met de zon die breekt in de rook uit het turfschip op het moment dat de jongen met de kruiwagen over de loopplank gaat. | |||
Klik hier voor meer foto's van Lunow | |||