Paardentram
De paardentram was vroeger de eerste activiteit op het gebied van communicatie met andere plaatsen. De paardentramlijn Zuidbroek-Stadskanaal van 1879 werd in 1895 verlengd naar Ter Apel. Die lijn hield stand tot 1923. Daarna ontwikkelde Ter Apel zich in de loop van de jaren tot een echt verkeersknooppunt. Te denken valt aan verbinding met Groningen (trein), Emmen (tram), Winschoten(tram), Coevorden (tram). Busverbindingen met plaatsen. als Groningen, Stadskanaal, Assen, Emmen en Winschoten. Ook was er goederenvervoer over het water (vooral turf en aardappelen). |
|
Vertrekpunt van de paardentram vanaf de remise op de hoek Oosterstraat- Schotslaan. Achterop de tram is een rijwiel gebonden. | |
Aan het begin van de Oosterstraat was de remise van de paardentram naar Zuidbroek. Afgebeeld zijn de koetsier Kloosterhuis, knecht Siks, koetsier Bruinsma, los arbeider Feiko Klok,conducteur Huizing, controleur Hut, controleur Stoker en timmerman Houtman. De remise werd later een pakhuis van graanhandelaar van Klinken en is later afgebrand. | ||
De paardentram bij vertrek. Middenvoor de Schotslaan, links de Boschlaan, helemaal rechts de Oosterstraat, met aan het begin het vertrekpunt van de Dedemsvaartsche Stoomtramweg Maatschappij. | ||
De paardentram met drie Nederlandse militairen | ||
Weer de paardentram in Musselkanaal op weg naar Ter Apel, staande voor het brugwachtershuis tegenover de Ijzeren Klap. De tram neemt hier leerlingen van de RHBS op die naar school gaan.
|
||
De brug over de Runde aan het begin van de Hoofdstraat. De paardentram komt juist terug van Stadskanaal op weg naar het eindpunt bij de remise op de hoek Oosterstraat – Schotslaan. |
||