Spoorwegen
In 1914 werd de N.V.
Groningsch-Drentsche Spoorwegmaatschappij-Ter Apel-Rijksgrens
opgericht met als doel een spoorweg van Stadskanaal via Ter Apel
aansluiting te geven op het Duitse spoorwegennet. Aan de
Nederlandse zijde reed de trein in 1924 tot aan het station. Het
gedeelte tot de
Rijksgrens is nooit in gebruik genomen. Door de 1e Wereldoorlog en de economische recessie
van de jaren 20 is het Duitse gedeelte van de lijn nooit
aangelegd. Na een korte bloeiperiode raakte het personenvervoer in
het slop, het goederenvervoer heeft nog stand gehouden tot 1972.
|
Aan de Oostzijde van de huidige Havenstraat
De watertoren vlak na het gereedkomen in 1924.
|
||
In 1914 werd de N.V. Groningsch-Drentsche
Spoorwegmaatschappij-Ter Apel-Rijksgrens opgericht met als doel een
spoorweg van Stadskanaal via Ter Apel aansluiting te geven op het Duitse
spoorwegennet. Aan de Nederlandse zijde reed de trein in 1924 tot aan
het station aan de Havenstraat. Het gedeelte tot de Rijksgrens is nooit
in gebruik genomen. Door de 1e Wereldoorlog en de economische recessie
van de jaren 20 is het Duitse gedeelte van de lijn nooit
aangelegd. Na een korte bloeiperiode raakte het personenvervoer in het
slop, het goederenvervoer heeft nog stand gehouden tot 1972. Nadat het
stationsgebouw buiten gebruik was gesteld voor het personenvervoer via
de spoorverbinding naar Stadskanaal werd het stationsgebouw gebruikt als
consultatiebureau en bood het ook onderdak aan de scouting-groep Ter
Apel. Eind jaren 60 zocht de Ter Apeler jeugd een eigen onderdak en
vond in het oude stationsgebouw een ideale, centraal gelegen plek voor
een eigen honk. Eind jaren ’80 van de vorige eeuw werd het gebouw tot
verdriet van velen gesloopt. Daarmee kwam een roemloos einde aan wat
door kenners één van de mooiste Amsterdamse School Stationsgebouwen van
Nederland werd genoemd. |
||
Fotograaf Lunow zag meteen een mogelijkheid om door het beklimmen van die ladder een prachtig uitzicht te krijgen over het spoorwegemplacement in wording. Het resultaat ziet u op bijgevoegde foto. De blikrichting is west-noordwest. Op de achtergrond is de bomenrij van de Viaduktstraat/ Ter Apelkanaal Oost te zien. Als je goed kijkt is te zien dat de spoorbrug over de Viaduktstraat al klaar is, iets links van het midden van de foto. Op de voorgrond 2 spoorlijnen in de richting van het stationsgebouw, één lijn heen, en één terug. Rechts van het midden de grote goederenloods. Men had kennelijk grote verwachtingen van het internationale treinverkeer dat op gang zou komen als ook de Duitse tak van het spoor klaar zou zijn. Daarop duidt ook het forse rangeerterrein dat reikte over een lengte van enkele honderden meters waarbij maximaal 6 sporen naast elkaar lagen. Op de foto zijn er 5 daarvan te zien. Vermoedelijk is deze foto genomen aan het einde van de werkdag. De afwezigheid van mensen op de vorige foto van het stationsgebouw duidde daar ook al op. De werklieden die op de vorige foto ontbreken, zijn op deze foto te zien, zittend en staand op het goederentreintje dat ze waarschijnlijk brengt naar de Viaduktstraat, waar ze de tram naar huis kunnen nemen. Vermeldenswaardig is ook dat al het gele zand op deze foto afkomstig is uit de afgraving even ten noorden van het emplacement. De opzichter bij de aanleg van het spooremplacement was Willem Moeke. Door de afgraving was het terrein eigenlijk waardeloos geworden maar Moeke zag er wel wat in en kocht de hele plas met enige grond eromheen in 1924 voor 100 gulden. Met een vooruitziende blik bouwde hij vervolgens badhokjes en de rest is geschiedenis, |
||
Aanblik vanuit het westen, met op de voorgrond de goederenloods. Links in de verte lopen de rails door in de richting van de Duitse grens | ||
Een interieuropname van de wachtkamer 1e klas uit plm. 1925. Tot 1956 kon de Nederlandse treinreiziger kiezen tussen 1e, 2e en 3e klasse. Behalve comfortverschillen in de treinrijtuigen, waren er voor de verschillende klassen ook aparte voorzieningen in de stationsgebouwen. Op deze foto valt meteen de Amsterdamse School stijl op met nadrukkelijk zichtbare constructieve elementen van het gebouw. Ook heel bijzonder is in die tijd, is het schoon metselwerk aan de binnenmuren. Geen vaste vandalismebestendige metalen bankjes langs de wand of vastgeklonken aan de vloer, maar juist een stijlvol robuust houten ameublement met losse tafels en stoelen. En om geheel in stijl te blijven zelfs een open haard. Het ademt de sfeer van een grand café. Of de haarden in die tijd ook daadwerkelijk werden gebruikt voor verwarming is niet bekend. Uit overlevering is wel bekend dat ze in de Perron 15 tijd ( jaren ’70 van de vorige eeuw) nog wel degelijk functioneerden. In 1956 werd het 3 klassensysteem afgeschaft, de 3e klas werd 2e klas en de 2e klas werd 1e klas. In oude spoorwegstations zoals het Hoofdstation in de stad Groningen zijn de klasse wachtkamers nog aanwezig. Enkele stations waaronder het Centraal Station in Amsterdam hebben zelfs nog een Koninklijke wachtkamer. |
||
Aanblik van de wachtkamer 3e klasse, iets kleiner maar qua luxe en uitstraling niet minder dan de wachtkamer eerste klasse. | ||
De ontvangsthal met links de klapdeuren naar de Havenstraat, rechts de kaartjesloketten | ||
Goederenloods | ||
Lokomotiefloods | ||
Seinwachtershuisje | ||
Douanegebouw grensovergang | ||
Douanegebouw grensovergang | ||
Douanegebouw grensovergang | ||
Blik op het hoofdgebouw van de S.T.A.R vanuit het noorden. | ||
Zojuist is de nieuwbouw gerealiseerd van het stationsgebouw van de STAR aan de Havenstraat en ook van hotel Star aan de Stationsstraat. Beide gebouwen zijn in oorsprong ontworpen in de stijl van de Amsterdamse School, zoals meerdere woningen en gebouwen in Ter Apel. |
||
Het station vlak voor de afbraak | ||
Locomotief met wagons van de O.G.(Stoomtramweg Mij. Oost- Groningen). | ||
Op de voorgrond de tram van de OG. Links een wagon van de EDS | ||
Uit het spoorboekje van 1933 waarin het traject Ter Apel – Stadskanaal is vermeld. Op het traject waren in totaal 8 haltes. De tocht duurde 35 minuten. |
||
Bij de officiele opening van het station in 1924.
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
De foto hieronder illustreert de nadagen van de spoor aktiviteiten. De foto is van halverwege de zeventiger jaren van de vorige eeuw en is werd ingezonden door dhr A Meendering uit Ter Apel. De fotograaf stond langs de Viaduktstraat aan de kanaalzijde ter hoogte van de huidige Karwei bouwmarkt, de blik in de richting van Ter Apel. Op dat moment passeert nét een goederentrein vanuit de richting Groningen. De locomotief is nog juist aan de linkerzijde zichtbaar. Het valt op dat de daaropvolgende goederenwagons allemaal verschillend zijn. Achter de locomotief een tankwagon met daarop het logo OK van een brandstoffenhandel. Mogelijk daarin eigen brandstof voor de locomotief zelf ? Er was in Ter Apel geen industriële bedrijvigheid die een regelmatig transport van grote hoeveelheden grondstoffen behoefde. Dat was uiteindelijk ook één van de redenen voor beëindiging van de spoorwegverbinding in 1972. Het stalen viadukt, gebouwd in 1922 bij Werkspoor in Amsterdam werd rond 1980 gesloopt, net als de draaibare spoorbrug over het kanaal. Op de bus links staat N.V.GADO, die letters staan voor Groninger Autobus Dienst Onderneming, een NS-dochtermaatschappij die een regelmatige verbinding onderhield tussen het busstation in ter Apel en het Stads-Groningen Hoofdstation. De bus rijdt in de richting Groningen. Voorop de bus staat evenwel de naam van reisburo CEBUTO, dat duidt erop dat het hier niet een lijnbus betrof, maar een georganiseerde reis, wellicht een schoolreis. Op de rug gezien een tankauto van de B.Hukema die in ter Apel een tankstation had aan de Hoofdkade ter hoogte van nummer 105, tegenover de huidige Thel-computerwinkel. Verder is de omkadering van de foto vermeldenswaardig. Die wordt gevormd door de graanelevatorbuis die boven de weg hangt en loopt naar de opslagsilo van de ACM links. Met die buis kon graan vanuit de silo’s naar het ruim van een wachtend schip worden geblazen. Op de plaats van de silo’s staat nu de Karwei bouwmarkt. Een soortgelijke constructie stond overigens ook aan het begin van de Oosterstraat bij het graanpakhuis van de firma van Klinken. Van al het bovengeschetste aan de Viaduktstraat resteert vandaag nog slechts de straatnaam en de pijlers van de spoorbrug. |
||
|
||
Bij de officiele opening van het station in 1924.
|
||